طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی (نوردیک)

طراحی داخلی به سبک مدرن چیست؟

چه آن را در کاتالوگ Ikea و وبلاگ های مینیمالیستی دیده باشید یا در اتاق نشیمن بهترین دوست خود، احتمالاً از قبل می دانید که این سبک محبوب طراحی خانه چه احساسی دارد. تمیز، واضح، جذاب، آرام و در عین حال با اشتیاق فراوان همراه است. اما واقعاً طراحی داخلی سبک اسکاندیناوی چیست؟ و چگونه آن را به فضای خود وارد می کنید؟ این سبکی است که وقتی نمی دانید چه چیزی باعث کارکرد آن می شود، تقلید از آن دشوار است.

طراحی اسکاندیناوی یک جنبش طراحی است که با سادگی، مینیمالیسم و عملکرد مشخص می شود که در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و متعاقباً در دهه 1950 در سراسر پنج کشور شمال اروپا: دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد و ایسلند شکوفا شد.

طراحان اسکاندیناویایی به ویژه برای کالاهای خانگی از جمله مبلمان، منسوجات، سرامیک، لامپ و شیشه شناخته شده اند، اما این طراحی به طراحی صنعتی مانند لوازم الکترونیکی مصرفی، تلفن های همراه و خودروها گسترش یافته است.

آنچه در این پست می خوانید:

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

به عنوان یک جنبش، طراحی اسکاندیناوی در اوایل قرن بیستم شروع شد و سبک های قدیمی و جدید را از دانمارک، سوئد، ایسلند، فنلاند و نروژ ترکیب کرد. در دهه 1950، طراحی داخلی اسکاندیناوی در ایالات متحده و کانادا نیز مورد توجه قرار گرفت. اگر دقت کنید، می‌توانید ببینید که طراحی اسکاندیناوی در چه نقطه‌ای با طراحی مدرن اواسط قرن تلاقی می‌کند، که هر دو به شدت تحت تأثیر صنعتی‌سازی و حساسیت‌های مدرنیستی جنبش باهاوس آلمان بودند.

با این حال، در سبک اسکاندیناوی، صنعتی شدن دیرتر از بسیاری از اروپا اتفاق افتاد، و بنابراین طراحی اسکاندیناوی منعکس کننده گرایش‌های مدرن و تجارت سنتی است، که منجر به یک سبک کلی می‌شود که طراحی تازه را با عناصر هنری قدیمی ترکیب می‌کند.

این سبک ساده و مینیمال، کاربردی و در دسترس، صنعتگر و در عین حال مقرون به صرفه بوده و همچنان خواهد ماند.  طراحی خانه اسکاندیناوی بر روش‌های ساده و تاثیرگذار برای بهبود زندگی روزمره، افزودن طراحی به حالت عادی، و در دسترس قرار دادن تمرکز می کند.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی چیست؟

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تعادل بین راحتی و مینیمالیسم مشخصه این طراحی را به تصویر می کشد. به عنوان یکی از سبک های طراحی داخلی که در قرن بیستم طراحی داخلی مدرن را شکل داد (و با آن رشد کرد)، برخی از ویژگی های آن شبیه مدرنیسم است. به عنوان مثال، خطوط تمیز، دکوراسیون مینیمال و اهمیت آثار هنری از جمله این موارد است.

هایج و رنگ های سبک اسکاندیناوی کدامند؟

هایج چیزی است که دکوراسیون خانه نوردیک را از سبک های دیگر متمایز می کند. یعنی ایجاد محیطی که احساس گرما، رضایت و آرامش را تشویق کند. اگرچه این کلمه از دانمارک می آید، اما بسیاری از خانه های نوردیک، بدون تزئین بیش از حد، جوهر آرامش بخشی یکسانی دارند.

فضاهای داخلی اسکاندیناوی فقط مقدار مناسبی از مبلمان و دکور را در خود جای داده است – نه بیشتر، نه کمتر. همین امر در مورد طرح های رنگی سبک اسکاندیناوی نیز صدق می کند. رنگ‌های معمولی اسکاندیناوی آرام‌بخش و خنثی هستند و پالت‌ها به رنگ‌های سفید، خاکستری، سیاه و آبی می‌چسبند. این سبک همچنین منعکس کننده چشم انداز زمستانی و آسمان کشورهای شمال اروپا است.

المان های اصلی طراحی داخلی در سبک اسکاندیناوی را بهتر بشناسیم!

بسیاری از ویژگی های طراحی داخلی اسکاندیناوی در صورت امکان ساده و طبیعی هستند. این فضاها نه تنها کاربردی هستند، بلکه دکور اسکاندیناویایی به طرز دلپذیری قابل لمس است. بافت خام در منسوجات و اقلام دست ساز مطمئناً به دکور خانه اسکاندیناویایی حسی خاکی می بخشد. در حالی که چوب، چرم و پوست به طرح رنگ سرد گرما می بخشند.

7 مرحله برای استایل دادن به روش اسکاندیناوی

  • ایده شماره 1: نور طبیعی را به حداکثر برسانید

    اگر تا به حال به هر یک از کشورهای اسکاندیناوی یا شمال اروپا رفته باشید، احتمالاً با زمستان های تاریک و همچنین تابستان های واقعا آفتابی (در برخی مکان ها 24 ساعته) آشنا هستید. پنجره ها در دید اسکاندیناوی بزرگ و بدون مانع هستند، تا حداکثر نور را وارد کنند. برای آب و هوای گرمسیری مانند هند، می‌توانید در شب از پرده‌ها یا پرده‌های شفاف استفاده کنید (که باعث حفظ حریم خصوصی نیز می‌شود).

  • ایده شماره 2: تمام رنگ آن را سفید (یا کمی خاکستری و پاستلی) کنید.

    رنگ سفید نور را به حداکثر می رساند و همانطور که بسیاری فکر می کنند، می تواند به جای سرد و استریل جادار بکار رفته، و مطبوع و شاد باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که لوازم جانبی مناسب و رنگ های برجسته را وارد کنید. دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی شامل عناصری مانند کفپوش هایی است که گاهی اوقات به رنگ سفید رنگ می شوند، اما می توانید رنگ های خنثی روشن، خاکستری و پاستلی را نیز انتخاب کنید.

  • ایده شماره 3: گیاهان را وارد کنید

    طبیعت نقشی حیاتی در طراحی اسکاندیناوی ایفا می کند. یکی از راه های نشان دادن این عشق این است که گیاهان خود را به داخل خانه بیاورید و از آنها به عنوان بخشی ضروری از دکوراسیون خود استفاده کنید. می توانید تا آنجا پیش بروید که گیاهان را به عنوان نقاط کانونی فضاهای خود بکار ببرید.

  • ایده شماره 4: از روکش های چوبی استفاده کنید

    یکی از اجزای مهم خانه اسکاندیناوی، چوب طبیعی است. کفپوش های چوبی را می توان به رنگ سفید یا چوب سبک مانند چوب ساج رنگ کرد. این مواد قطعا به خانه شما گرما می بخشد. کفپوش چوبی را بچسبانید و فقط در جاهایی که لازم است به سراغ فرش‌های منطقه ای بروید.

  • ایده شماره 5: شلوغ کردن و سازماندهی کردن

    برای یک خانه واقعاً به سبک اسکاندیناویایی، باید از بهم ریختگی دوری کنید. تنها راه این است که همه چیز را مرتب نگه دارید. پس، لازم نیست همه چیز را پشت کشوها یا در کمد خود پنهان کنید. از سبدها و سطل ها برای مرتب نگه داشتن آن استفاده کنید.

  • ایده شماره 6: رنگ ها و الگوهای برجسته را انتخاب کنید

    اسکاندیناوی چیزی جز بی ثمر و کسل کننده است. بله، این سبک استفاده از رنگ سفید را تشویق می کند، اما از رنگ ها و الگوهایی استفاده می کند که به عنوان لهجه استفاده می شود. می‌توانید پاستیل‌ها را در کنار نکاتی از نئون یا الگوهای پررنگ جفت کنید. لوازم جانبی هم رنگ نیز در این سبک طراحی نقش اساسی دارند.

  • ایده شماره ۷: مواد طبیعی را انتخاب کنید

    چه چوب روی زمین باشد و چه از جنس پنبه، کتان، پشم و خز در اثاثیه. در انتخاب مواد از مسیر طبیعی و در صورت امکان سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

طراحی اسکاندیناوی بسیار کاربردی اما در عین حال زیبا است. اساساً شامل خطوط مستقیم و تمیز است. ساده نگه داشتن اثاثیه و رعایت حداقل ها، کلید ایجاد خانه ای است که واقعاً این سبک را تجسم می کند.

از پروژه های آماده تری دی مکس در پنل دانلود نامحدود دیدن کنید!

محصولات پرطرفدار