معماری پست مدرن که با نام پست مدرنیسم (یا پومو) نیز شناخته می شود، یک سبک معماری است که در اواخر دهه 1960 به عنوان واکنشی علیه مدرنیسم ظهور کرد.
معماری مدرنیسم به دلیل آموزه های سفت و سخت، یکنواختی و فقدان بافت محلی و فرهنگی خود با انتقاد فزاینده ای مواجه شده بود. همچنین کسانی بودند که مدرنیسم لوکوغبوزیه (Le Corbusier)و لودویگ میس ون دغو (Ludwig Mies van der Rohe) را به دلیل اینکه بیش از حد تیره و تار، رسمی و سختگیر بودند، مورد تمسخر قرار می دادند.
شکست روشها و مصالح ساختمانی، مانند فروپاشی رونان پوینت (Ronan Point) در سال 1968، و زوال تدریجی شهرکهای مسکونی که زمانی «آرمانشهری» بودند، نیز به واکنش منفی علیه مدرنیسم کمک کرد.
در سال 1966، رابرت ونتوری، معمار و نظریه پرداز، «پیچیدگی و تضاد در معماری» را منتشر کرد که کاتالیزور جنبش پست مدرن بود. ونتوری استدلال میکرد که شهرهای باستانی رم در لایههای تاریخی و کنار هم و نه یک صدای همگن، صحبت میکرده اند. او همچنین مدعی شد که ساختمانها و همچنین اشیاء طراحی شده، شاهکارهای مکانسازی هستند و باید همچون ثروتمندان ساکن ساختمان، به دنبال سازگاری با شرایط محلی و رفتار عمومی باشند.
شما هرگز نمیدانید چه چیزی را در بازارهای سالوو یا بازارهای کوچک پیدا میکنید، بنابراین در اینجا راهنمای برخی از ویژگیهای غالب پست مدرنیسم (معروف به PoMo) است. و اگر بهدنبال الهامگیری از سینما هستید، وال استریت (1987) اثر اولیور استون و آپارتمان چارلی شین را دوباره ببینید. این تجسم طراحی پست مدرن است.
تولد طراحی داخلی سبک پست مدرن!
در دهه 1970 و در طول دهه 1980، طراحان پست مدرن به دنبال خروج از قواعد خفه کننده و عقلانیت مدرنیسم بودند. آنها رسمیت، سلیقه جهانی و جدیت را از پنجره بیرون انداختند. و در عوض آنها اشیای جسور، زرق و برق دار و شیک را با فضای داخلی التقاطی و معماری رسا و نمادین ترکیب کردند.
9 ویژگی طراحی داخلی به سبک پست مدرن
1 “پیچیدگی و تضاد”
هیچ چیز در طراحی پست مدرن ساده نیست و تقریباً همه چیز پیچشی روی فرم ها و نمادگرایی است. یک نمونه اولیه از این خانه Vanna Venturi (1964، پنسیلوانیا) توسط رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون است. در محلهای پر از خانههای سنگی و عمارتهای ویکتوریایی، خانه Vanna Venturi برجسته است. این واکنشی است در برابر قوانین سفت و سخت معماری مدرنیسم با خطوط شکسته، تزئینات غیر ضروری، زوایای نامناسب، فرم نامتقارن و آزمایشهایی در مقیاس.
2 رنگ های جسورانه و الگوهای ظالمانه
طراحی پست مدرن اغلب با رنگ های اشباع، الگوهای بلند و تضادهای قوی مشخص می شود. طراحان هرگز قصد نداشتند که اشیاءشان بخشی از یک مد ابدی باشد. بلکه زرق و برق دار، مد روز و زودگذر بودند.
3 تحول عادی و روزمره گی
طراحان پست مدرن از رنگ، الگو و تزئینات استفاده می کردند تا اشیاء معمولی و روزمره را به اشیایی برای تفکر بصری تبدیل کنند.
4 فرم از تابع پیروی نمی کند
عناصر و اجزای معماری اشیاء اغلب زائد هستند و فقط برای تزیین یا بیان بصری وجود دارند.
5 مواد ارزان قیمت را به اشیاء گران قیمت تبدیل می کند
در تغییر سلسله مراتب، طراحی پست مدرن مواد ارزان و روزمره را به اشیاء گران قیمت تبدیل می کند. پلاستیک، ورقه ورقه و مقوا برخی از مواد کلیدی مورد استفاده هستند و از طریق طراحی فردی بسیار گران می شوند. -فرانک گری برای صندلی کناری “Wiggle” خود (1972) از مقوا استفاده کرد. در حالی که به سختی به نظر می رسد که بتواند کسی را نگه دارد، در واقع کاملاً قوی و محکم است. اما فقط به دلیل مقوا بودن، فکر نکنید که این مقوا ارزان است – راه خود را به موزه ها و مؤسسات طراحی در سراسر جهان باز کرده است.
6 فرهنگ عامه و فرهنگ عالی را در هم می آمیزد
طراحان پست مدرن همچنین به دنبال برهم زدن سلسله مراتب فرهنگ پاپ و فرهنگ عالی با ترکیب ارجاعات، تصاویر و اشکال هر یک با هم بودند.
7 اشارات نمادین و تاریخی
فرم همان چیزی بود که طراحان پست مدرن می خواستند باشد، زیرا ارتباط چندانی با عملکرد نداشت. آنها نمادگرایی را دوباره به معماری بازگرداندند و با فرم های بیانی بازی کردند که توسط طراحان مدرنیست رها شده بود. آنها تاریخ را برای اشکال عجیب و غریب استخراج کردند و آنها را بر روی اشیاء غیرمنتظره به کار بردند.
8 طنز، کنایه، هوس، شوخ طبعی، پاستیچ و تقلید
یک کلمه از هر یک از موارد بالا انتخاب کنید – طراحی پست مدرن به این منظور است که شما را به فکر وادار کند. آنچه را که درباره اشیا، معماری و سلسله مراتب می دانید، دوباره تفسیر کنید. و حتی شما را بخنداند (تا زمانی که در حال شوخی باشید!). -تخت گربه دارای چهار پایه انتزاعی به شکل شطرنج است که برای طراحی آن کاملاً غیر ضروری هستند. با این حال، آنها آن را به یک “تخت چهار پایه” بزرگ تبدیل می کنند – زیرا همانطور که می دانیم، گربه همیشه پادشاه قلعه است.
9 سطح را جشن می گیرد
PoMo از طراحی مینیمالیستی اجتناب میکند و زیورآلات را جشن میگیرد. با این حال، همیشه روی سطح اعمال می شود و بنابراین عمق واقعی ندارد. بنابراین، پست مدرنیسم به جای معنا، ارزش و محتوا، بر ظاهر و سطحیبودن تأکید میکند.
از پروژه های آماده تری دی مکس در پنل دانلود نامحدود دیدن کنید!
ثبت ديدگاه